Podium voor kunsten 

TERUG
 

 


Luc Peire's Environment I
photography Jean Mil



Klik op een foto om te vergroten - Click on a photo to enlarge - Cliquez sur une photo pour l'agrandir.
Meer info:
klik hier.

 

LUC PEIRE
De beeldende kunstenaar Luc Peire (Brugge 1916 – 1994 Parijs) groeide internationaal uit tot de meester van het abstract verticalisme. Met de zwart-wit-‘graphie’ als persoonlijke kunstvorm bereikte Luc Peire de essentie van zijn doorgedreven verticalisme. Hij paste dit model van geritmeerde ‘optical art’ toe in zijn drie spiegel-environments (1967, 1968, 1973) waarin hij in uiterste consequentie de climax van zijn artistieke streven bereikte: het oneindige (l’infini) en de ruimte (l’espace).


ENVIRONNEMENT I
Luc Peire realiseert aanvang 1967 de graphiewanden van zijn eerste Environment (1967, 339 cm x 339 cm x 240 cm, schildering op formica) in zijn atelier te Knokke.
Montage en opbouw van dit ‘Environnement I’ gebeuren in mei 1967 in de ateliers van N.V. Houtindustrie De Coene en Cie te Kortrijk
‘Environnement I ’ wordt voor het eerst tentoongesteld te Parijs in het Musée National d’Art Moderne in 1967 (19 mei – 18 juni) samen met een fotoreeks van Jean Mil gewijd aan Luc Peires ‘Environnement I ’. Voor meer informatie verwijzen we naar de publicatie “Luc Peire’s Environment” (boek+dvd).


FILM
‘Luc Peire’s Environment’
In januari 1969 voltooit Jean Mil zijn kortfilm ‘Luc Peire’s Environment’ met elektronische muziek van Jagodic Davorin. De première van de film vond plaats op 17 mei 1969 in het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam
De film werd daaropvolgend op 2 februari 1971 gepresenteerd te Tours in het kader van de Cinq Journées du XVe Festival de Court-Métrage. De reactie van het publiek en de pers is uiterst positief. De film werd daarna geselecteerd voor verscheiden internationale filmfestivals (Tours 1971 - Dinard 1971 - Rimini 1971 - Montréal 1972 - Los Angeles 1972 - Auckland 1972 - Brussel 1986 - Cork 1986 - Uppsala 1986). De film werd opgenomen in belangrijke filmotheken (British Film Institute (BFI), Centre du Film sur l’Art, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Art et Vie (Frankrijk).


PERS
«Témoignage plus que documentaire …»  > La Nouvelle République du Centre-Ouest

«Film d’ essai sur l’ art abstrait dans toute sa splendour ... ce film atteint son but de façon percutante. »   > L’ espoir

« Certains courts-métrages m’ ont tout de même frappé à Tours, ’Luc Peire’s Environment’ par exemple. » > Revue du Cinéma International - 16 Avril 1971

« Film surprenant . Une recherche et une réussite. » > Courrier Français - 20 Février 1971

« La Belgique fut exemplairement représentée dans notre tradition nationale des arts plastiques, mais avec une méritoire originalité. ‘Luc Peire’s environment’ étant en fait un magnifique film expérimental à partir d’ une œuvre de Peire. » > Clés pour le spectacle - 7 Mars 1971

«Uit Vlaanderen kwam de uitstekende film ‘Luc Peire’s Environment’ van Jean Mil. Een visueel bijzondere film, die bijzonder gaaf en geslaagd is, Wij waren ver van Haesaerts leerfilms. » > Het Laatste Nieuws - Paul Davay

«Zeer enthousiast ontvangen door het publiek, mocht de film “Luc Peire’s Environment” van Jean Mil zich ook verheugen in de algemene waardering van de pers. De film is een getuigenis, meer zelfs dan een documentaire over het werk van Luc Peire. » > Volksgazet

«De film “Luc Peire’s Environment” was stellig een der meest originele te Tours. Door een uistekende montage krijgt alles een dusdanige dimensie voor de kijker, dat hij er - willen of niet - door bekoord wordt. Ook het Franse - meestal jeugdige - publiek kwam onder de indruk, zodat uiteindelijk de kunstenaar op enthousiaste wijze door het publiek werd toegejuicht. » > ABC - Marc T. 1971

«Le film “Luc Peire’s Environment” de Jean Mil est fondamental. Le jeu incroyable de la caméra y dévloppe toutes les possibilités optiques de l’embiance, en adoptant une position insistante de subjectivité filmique que l’ on peut considérer comme un modèle. » > R. de la Calle / CIMAL 1979

«De opmerkelijkste experimentele film was “Luc Peire’s Environment’ van Jean Mil. Doet soms denken aan Kubricks overschrijding van het oneindige in ‘2001’. Patrick Duynslaegher / Knack


WOUTER M. HESSELS
over …

'Luc Peires ‘Environnement’ biedt u de tijd en de gelegenheid stil en rechtop te staan bij zoveel onbegrensde ruimte voor reflectie en sensatie bij het leven dat in Luc Peire’s geest immer verticaal is …'
'Zoals de filmmaker Jean Mil in Luc Peirs Environment ging, erin opging, erop inging en zo zijn film “Luc Peire’s Environment” creëerde, zo raakte ik speels poëtisch bezield door Jean Mils filmische verkenning en z’n hoogst persoonlijke ontdekking van Peires integratiewerk.... In zijn film « Luc Peire’s Environment » en begeleid door het klankdecorum van Yagodic Davorin treedt Jean Mil, en wij met de cineast, binnen in de originele kunstkamer van Peire, en de regisseur schept er in de volstrekt nieuwe ruimte zijn eigenzinnig ritme van ontmoeting en ontdekking..... en zo wordt zijn film gelukkig geen klassieke kunstdocumentaire of een droog leerdocument .... en zoals Peire in zijn “environment” de reguliere maten van het doorsnee tableau bewust doorbreekt, zo heeft Jean Mil in zijn ‘Peire’s Environment’ lak aan de gangbare regels van de klassieke kunstfilm ...


LINKS
Stichting Jenny en Luc Peire:  www.lucpeire.com

'The making of Luc Peire's Environment' film:  www.artmoviecreation.be

Marc Peire:  www.muziekcentrum.be

Wouter M. Hessels:  www.rits.be

Jean Mil:  www.artmoviecreation.be

New York Times:  movies.nytimes.com

 

terug naar boven

© Photograhy Jean Mil - © Stichting Jenny & Luc Peire